Zachowanie sprawności fizycznej na długie lata wymaga podjęcia działań odpowiednio wcześnie. Polega to głównie na prowadzeniu takiego trybu życia, w którym wysiłek fizyczny i ruch mają istotne miejsce i znaczenie. Nie musi być to uprawianie wyczynowego sportu, do którego nie wszyscy przecież mają predyspozycje. Wystarczy sport uprawiany rekreacyjnie i dla przyjemności.

Coraz więcej ludzi przekonuje się do joggingu, który, jak pokazuje praktyka, można uprawiać także w mocno dojrzałym wieku.

Dla innych lepszą formą ruchu jest jazda na rowerze, nordic walking czy też zwyczajne, długie marsze i spacery. Aktywność fizyczna stosowana od dzieciństwa i młodości, pozwala na kontynuowanie jej już w wieku seniorskim, oczywiście w zakresie i intensywności do tego wieku stosownych. To z kolei zapewnia lepsze funkcjonowanie układu krążenia, oddechowego, pokarmowego i generalnie całego organizmu. Dotlenienie komórek podczas ruchu na świeżym powietrzu skutkuje również sprawniejszym funkcjonowaniem mózgu i całego układu nerwowego. Nie wszyscy jednak seniorzy mogą pochwalić się uprawianiem sportu od najmłodszych lat. Nie znaczy to, że dla nich jest już za późno na podjęcie aktywności fizycznej. Oczywiście, że nie, jednak robić to należy z umiarem i pod fachową kontrolą. Ktoś, kto nigdy nie biegał nie powinien zaczynać treningu od intensywnego, długiego biegu, tym bardziej, kiedy wiek średni ma już dawno za sobą. Przedawkowanie wysiłku fizycznego może być równie szkodliwe jak całkowity jego brak. Zajęcia sportowo rekreacyjne dla osób starszych najlepiej zaczynać w zorganizowanych grupach, prowadzonych przez terapeutów i znawców fizjologii sportu. Dobór rodzaju aktywności powinien być również dokonywany indywidualnie, w zależności od preferencji i kondycji zdrowotnej danej osoby. Jedni będą czuć się doskonale na pływalni, inni wybiorą marszobiegi lub marsze terenowe. Dużym zainteresowaniem cieszy się joga dla seniorów, a zwolennicy ruchu na świeżym powietrzu wybiorą jazdę na rowerze.

Related Posts